Przejdź do głównej zawartości

tapicfg

Komenda tapicfg służy do konfiguracji i zarządzania bazą danych TAPI (Telephony Application Programming Interface). Pozwala administratorom tworzyć, usuwać oraz przywracać bazy danych TAPI, a także konfigurować dostęp do nich dla różnych użytkowników i komputerów w sieci.

Jest dostępna w systemach Windows Server 2003 oraz starszych wersjach Windows, gdzie TAPI było używane do zarządzania usługami telefonicznymi i integracją z centralami PBX. W nowszych wersjach Windows (Vista i późniejszych) narzędzie jest uznawane za przestarzałe.


tapicfg addserver [/s <nazwa_komputera>] [/f] [/q]
tapicfg removeserver [/s <nazwa_komputera>] [/q]
tapicfg install [<plik_bazy>] [/q]
tapicfg remove [<plik_bazy>] [/q]
tapicfg restore <plik_kopii_zapasowej> [/q]
  • addserver – tworzy nową bazę danych TAPI lub konfiguruje serwer TAPI.
  • removeserver – usuwa konfigurację serwera TAPI.
  • install – instaluje nową bazę danych TAPI (opcjonalnie z pliku).
  • remove – usuwa bazę danych TAPI.
  • restore – przywraca bazę danych z kopii zapasowej.

ParametrOpis
/s <nazwa_komputera>Wskazuje komputer zdalny, na którym wykonywane są operacje.
/fWymusza nadpisanie istniejącej konfiguracji lub plików bazy danych.
/qTryb cichy – brak komunikatów i pytań do użytkownika.
<plik_bazy>Ścieżka do pliku bazy danych TAPI (jeśli nie podano, używa domyślnej lokalizacji).
<plik_kopii_zapasowej>Plik kopii zapasowej, z którego ma zostać przywrócona baza danych.
  • Parametry mogą być łączone, np. instalacja bazy na zdalnym serwerze w trybie cichym z nadpisaniem istniejącej konfiguracji.

Okno terminala
# Utworzenie nowej bazy danych TAPI na lokalnym serwerze
tapicfg addserver
# Instalacja bazy danych TAPI z pliku na zdalnym serwerze
tapicfg install C:\Backup\tapi.mdb /s SERVER01 /f
# Usunięcie konfiguracji serwera TAPI w trybie cichym
tapicfg removeserver /q
# Przywrócenie bazy danych TAPI z kopii zapasowej
tapicfg restore C:\Backup\tapi_backup.mdb

  • Wymaga uprawnień administratora lokalnego lub domenowego.
  • Działa tylko w systemach Windows Server 2003 i wcześniejszych – w nowszych systemach TAPI jest nieobsługiwane.
  • Służy głównie administratorom środowisk korporacyjnych, którzy musieli zarządzać usługami telefonicznymi poprzez TAPI.
  • Pliki baz danych TAPI są najczęściej przechowywane jako pliki .mdb (Microsoft Access Database).

Błąd / KomunikatPrzyczynaRozwiązanie
Access is deniedBrak uruchomienia w trybie administratora lub brak uprawnień domenowych.Uruchom CMD jako administrator i upewnij się, że masz odpowiednie uprawnienia w domenie.
The system cannot find the file specifiedBrak pliku bazy danych lub kopii zapasowej.Sprawdź ścieżkę do pliku bazy danych i popraw literówki.
Operation failedPróba uruchomienia w nieobsługiwanej wersji Windows.Wykonaj operację na serwerze Windows Server 2003 lub użyj alternatywnych narzędzi w nowszych systemach.