sxstrace
Komenda sxstrace
służy do diagnozowania problemów z mechanizmem Side-by-Side (SxS), odpowiedzialnym za ładowanie bibliotek DLL i manifestów aplikacji. Umożliwia śledzenie i analizę błędów konfiguracji, które często objawiają się komunikatem „This application has failed to start because its side-by-side configuration is incorrect”.
Dostępna jest w systemach Windows począwszy od Windows Vista, a także w Windows 7, 8, 10, 11 oraz w wersjach serwerowych (Windows Server 2008 i nowsze).
Składnia
Dział zatytułowany „Składnia”sxstrace Trace -logfile:<ścieżka>sxstrace Parse -logfile:<ścieżka> -outfile:<plik_wyjściowy>sxstrace StopTrace
Trace
– uruchamia śledzenie zdarzeń SxS i zapisuje dane do pliku logu.Parse
– przetwarza plik logu na czytelny raport tekstowy.StopTrace
– zatrzymuje trwające śledzenie.
Parametry
Dział zatytułowany „Parametry”Parametr | Opis |
---|---|
Trace -logfile:<ścieżka> | Rozpoczyna monitorowanie błędów i zapisuje je do pliku w podanej lokalizacji. |
Parse -logfile:<ścieżka> | Odczytuje i analizuje plik logu wygenerowany wcześniej przez Trace . |
-outfile:<plik_wyjściowy> | Określa nazwę pliku, w którym zapisany zostanie wynik analizy. |
StopTrace | Kończy bieżącą sesję śledzenia. |
- Logi mogą zajmować dużo miejsca – zaleca się wskazanie konkretnej ścieżki i nazwy pliku.
Trace
iStopTrace
należy stosować w parach, aby uniknąć pozostawienia otwartych procesów śledzenia.
Przykłady użycia
Dział zatytułowany „Przykłady użycia”sxstrace Trace -logfile:C:\logs\sxstrace.etl
# Zatrzymanie śledzenia po odtworzeniu błędusxstrace StopTrace
# Konwersja pliku binarnego na czytelny raport tekstowysxstrace Parse -logfile:C:\logs\sxstrace.etl -outfile:C:\logs\sxstrace.txt
- Wymaga uruchomienia w trybie administratora.
- Generuje pliki w formacie ETL (Event Trace Log), które trzeba przetworzyć komendą
Parse
, aby uzyskać czytelny raport. - Narzędzie jest przeznaczone wyłącznie do diagnostyki i nie naprawia błędów automatycznie.
- Często używane razem z Podglądem zdarzeń (Event Viewer) w celu analizy błędów uruchamiania aplikacji.
Najczęściej spotykane błędy i jak je naprawić
Dział zatytułowany „Najczęściej spotykane błędy i jak je naprawić”Błąd / Komunikat | Przyczyna | Rozwiązanie |
---|---|---|
Access is denied | Uruchomienie bez uprawnień administratora. | Uruchom CMD jako administrator. |
The system cannot find the path specified | Podana ścieżka logu jest niepoprawna lub katalog nie istnieje. | Utwórz folder docelowy przed uruchomieniem śledzenia. |
Brak wyników w raporcie | Błąd nie wystąpił w czasie śledzenia lub aplikacja nie została uruchomiona. | Upewnij się, że problematyczna aplikacja została uruchomiona podczas włączonego śledzenia. |